Beperkte toegankelijkheid: De ombudsdienst van de duitstalige gemeenschap is alleen weer beschikbaar bij 25.06.2025.
NEIWA roept in Verklaring van Brussel op tot sterkere inzet in de strijd tegen corruptie
In de Verklaring van Brussel roept het netwerk van Europese integriteits- en klokkenluidersautoriteiten op tot een sterkere inzet in de strijd tegen corruptie.
De vertegenwoordigers van het NEIWA-netwerk (volledige naam: Network of European Integrity and Whistleblowing Authorities) kwamen op 12 en 13 juni 2025 op uitnodiging van de federale ombudsman bijeen in Brussel. Ze hielden er hun jaarlijkse algemene vergadering om te stemmen over hun standpunten over onderwerpen die ze de voorbije maanden in werkgroepen hadden geanalyseerd en besproken. In hun slotverklaring roepen ze op om het voorstel voor een EU-richtlijn ter versterking van de strijd tegen corruptie snel aan te nemen.
Het NEIWA-netwerk bestaat sinds 2019 en heeft 35 leden uit 23 Europese landen. Alle leden spelen een belangrijke rol bij de implementatie van de Europese Klokkenluidersrichtlijn in hun land.
Tijdens de bijeenkomst in Brussel hebben de deelnemers de resultaten van de werkgroepen samengevat in de 'Brussels Declaration', met daarin enkele praktische aanbevelingen voor de leden en een oproep aan politieke besluitvormers.
Zo beveelt het netwerk zijn leden aan:
- Zorg voor tools om bij anonieme meldingen toch anoniem te kunnen communiceren met de melder, bijvoorbeeld om aanvullende informatie op te vragen;
- gegevens in verband met anonieme meldingen te analyseren om de kwaliteit van deze meldingen te verbeteren;
hun medewerkers bewust maken van het belang van veilige informatie-uitwisseling tussen de bevoegde autoriteiten in verband met meldingen;
- zich richten op de opleiding en training van advocaten en anderen die klokkenluiders ondersteunen.
Het NEIWA-netwerk roept beleidsmakers op om
- door te gaan met de bestrijding van corruptie en het voorstel voor een anticorruptierichtlijn van de EU snel goed te keuren;
- de bescherming van klokkenluiders te verbeteren en de vrijheid van meningsuiting als fundament van onze democratie te handhaven;
de steun voor klokkenluiders verder ontwikkelen;
meer bekendheid geven aan de rol van klokkenluiders, de manieren waarop zij verslag kunnen uitbrengen en hun bijdrage aan het algemeen belang.
Ombudspersoon Marlene Hardt woonde de vergadering bij namens de Duitstalige Gemeenschap.
Lees de Verklaring van Brussel met de volledige aanbevelingen.:
De vertegenwoordigers van het NEIWA-netwerk (volledige naam: Network of European Integrity and Whistleblowing Authorities) kwamen op 12 en 13 juni 2025 op uitnodiging van de federale ombudsman bijeen in Brussel. Ze hielden er hun jaarlijkse algemene vergadering om te stemmen over hun standpunten over onderwerpen die ze de voorbije maanden in werkgroepen hadden geanalyseerd en besproken. In hun slotverklaring roepen ze op om het voorstel voor een EU-richtlijn ter versterking van de strijd tegen corruptie snel aan te nemen.
Het NEIWA-netwerk bestaat sinds 2019 en heeft 35 leden uit 23 Europese landen. Alle leden spelen een belangrijke rol bij de implementatie van de Europese Klokkenluidersrichtlijn in hun land.
Tijdens de bijeenkomst in Brussel hebben de deelnemers de resultaten van de werkgroepen samengevat in de 'Brussels Declaration', met daarin enkele praktische aanbevelingen voor de leden en een oproep aan politieke besluitvormers.
Zo beveelt het netwerk zijn leden aan:
- Zorg voor tools om bij anonieme meldingen toch anoniem te kunnen communiceren met de melder, bijvoorbeeld om aanvullende informatie op te vragen;
- gegevens in verband met anonieme meldingen te analyseren om de kwaliteit van deze meldingen te verbeteren;
hun medewerkers bewust maken van het belang van veilige informatie-uitwisseling tussen de bevoegde autoriteiten in verband met meldingen;
- zich richten op de opleiding en training van advocaten en anderen die klokkenluiders ondersteunen.
Het NEIWA-netwerk roept beleidsmakers op om
- door te gaan met de bestrijding van corruptie en het voorstel voor een anticorruptierichtlijn van de EU snel goed te keuren;
- de bescherming van klokkenluiders te verbeteren en de vrijheid van meningsuiting als fundament van onze democratie te handhaven;
de steun voor klokkenluiders verder ontwikkelen;
meer bekendheid geven aan de rol van klokkenluiders, de manieren waarop zij verslag kunnen uitbrengen en hun bijdrage aan het algemeen belang.
Ombudspersoon Marlene Hardt woonde de vergadering bij namens de Duitstalige Gemeenschap.
Lees de Verklaring van Brussel met de volledige aanbevelingen.:

De ombudspersoon van de Duitstalige Gemeenschap van België
Een bemiddelaar tussen de burger en de overheid
De ombudspersoon kan bemiddelen tussen de burger en het bestuur.
De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
Door de analyse en de bundeling van de verschillende individuele situaties probeert men op lange termijn de werking van de inrichting te verbeteren.
De ombudspersoon treedt bemiddelend op bij een klacht tegen een beslissing of een aanpak
van een overheidsinstelling of van een gemeente of een OCMW van de Duitstalige gemeenschap :
van de onderwijsinstellingen in de Duitstalige Gemeenschap
van de volgende verzorgingsinstellingen in de Duitstalige Gemeenschap
één van de volgende instelling in de Duitstalige Gemeenschap:
Als u niet precies weet welke instelling in de Duitstalige Gemeenschap verantwoordelijk is, kunt u uw probleem in de volgende lijst vinden:
De ombudspersoon is niet verantwoordelijk voor deze klachten:
via federale, regionale of buitenlandse autoriteiten.
via ziekenhuizen
over autonome bedrijven zoals de spoorwegen of het postkantoor.
bij privégeschillen.
In dat geval stuurt de ombudsvrouw automatisch de klacht aan de bevoegde ombudsdienst door.
Wie kan een klacht indienen?
een burger
een bedrijf
een vereniging
Iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging kan een klacht bij de ombudsvrouw indienen. De nationaliteit, woonplaats of zetel doet er niet toe.
Ben je nog niet zeker wie daadwerkelijk uw klacht onderzoeken kan?
Ga gewoon op zoek naar onder http://www.ombudsman.be/de.
U kunt contact opnemen met de Consumentenbescherming Centrum in Eupen als u problemen heeft met uw verhuurder of huurder of uw energie- of telefoonprovider. https://verbraucherschutzzentrale.be
de ombudspersoon

De ombudspersoon is er om in een vertrouwelijke omgeving naar U te luisteren. Ze is aan het beroepsgeheim onderworpen. Haar prestaties zijn kosteloos.

De ombudspersoon is uw partner voor een in onderlinge overeenstemming genomen en buitengerechtelijke oplossing van uw geschill met een bestuur

Zij ziet haarzelf als een onafhankelijk en neutraal bruggenbouwer en zet zich in voor een hervatting van de dialoog tussen u en de beheersautoriteit.
Bel !
De ombudspersoon heeft een gratis nummer.
telefoon: 0800 98759
Beperkte toegankelijkheid: De ombudsdienst van de duitstalige gemeenschap is alleen weer beschikbaar bij 25.06.2025.
In dringende gevallen kunt u een bericht op het antwoordapparaat achterlaten
of gebruik het online formulier: https://www.dg-ombudsdienst.be/nl/klachtenformulier.htm
Ombudsdienst der Deutschsprachigen Gemeinschaft