
Veelgestelde vragen over het bureau van de ombudsman
Was ist eine Ombudsperson?
Het woord ombudspersoon is afgeleid van het Zweedse woord 'ombudsman'. Het betekent 'degene die voor een ander spreekt'. Het Zweedse parlement heeft deze functie ongeveer 200 jaar geleden ingesteld. De ombudspersoon bemiddelt. Hij bemiddelt namens burgers die er niet in zijn geslaagd om hun klacht met de autoriteiten op te lossen.
Het woord ombudspersoon is afgeleid van het Zweedse woord 'ombudsman'. Het betekent 'degene die voor een ander spreekt'. Het Zweedse parlement heeft deze functie ongeveer 200 jaar geleden ingesteld. De ombudspersoon bemiddelt. Hij bemiddelt namens burgers die er niet in zijn geslaagd om hun klacht met de autoriteiten op te lossen.
Wie is de ombudsman van de Duitstalige Gemeenschap?
De ombudsman wordt benoemd door het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap voor een ambtstermijn van zes jaar. Dezelfde persoon kan dit mandaat maximaal twee keer vervullen. De ombudsman is onafhankelijk, d.w.z. dat hij of zij aan geen enkele autoriteit verantwoording aflegt. De huidige Ombudsman, Marlene Hardt, is op 1 april 2017 in functie getreden. Haar mandaat werd door het Parlement verlengd voor een tweede termijn in 2024.
De ombudsman wordt benoemd door het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap voor een ambtstermijn van zes jaar. Dezelfde persoon kan dit mandaat maximaal twee keer vervullen. De ombudsman is onafhankelijk, d.w.z. dat hij of zij aan geen enkele autoriteit verantwoording aflegt. De huidige Ombudsman, Marlene Hardt, is op 1 april 2017 in functie getreden. Haar mandaat werd door het Parlement verlengd voor een tweede termijn in 2024.
Welke taken heeft de ombudspersoon?
De ombudsman heeft tot taak bij te dragen aan een opener, toegankelijker en klantvriendelijker administratie. Hij kan de handelingen van de administratie controleren, hetzij op basis van klachten die bij hem worden ingediend, hetzij op verzoek van het Bureau van het Parlement. Het probeert concrete oplossingen te vinden voor problemen en de standpunten van de burgers en de administratie met elkaar in overeenstemming te brengen. Op basis van onderzoeken brengt hij verslag uit aan het Parlement en doet hij aanbevelingen. De Ombudsman publiceert ook elk jaar een verslag.
De ombudsman heeft tot taak bij te dragen aan een opener, toegankelijker en klantvriendelijker administratie. Hij kan de handelingen van de administratie controleren, hetzij op basis van klachten die bij hem worden ingediend, hetzij op verzoek van het Bureau van het Parlement. Het probeert concrete oplossingen te vinden voor problemen en de standpunten van de burgers en de administratie met elkaar in overeenstemming te brengen. Op basis van onderzoeken brengt hij verslag uit aan het Parlement en doet hij aanbevelingen. De Ombudsman publiceert ook elk jaar een verslag.
Wie kan een klacht voorleggen aan de Ombudsman?
Iedereen. Elke belanghebbende (d.i. iedereen die bij de zaak waarover het gaat betrokken is) kan een klacht voorleggen. Het kan zowel gaan om natuurlijke personen als om rechtspersonen en belangenverenigingen.
Iedereen. Elke belanghebbende (d.i. iedereen die bij de zaak waarover het gaat betrokken is) kan een klacht voorleggen. Het kan zowel gaan om natuurlijke personen als om rechtspersonen en belangenverenigingen.
Is het mogelijk om anoniem een klacht in te dienen?
Nee. De ombudspersoon behandelt de klachten in overleg met de klager en de administratie. Het is daarom niet mogelijk om een persoon te vertegenwoordigen die niet erkend wil worden.
Nee. De ombudspersoon behandelt de klachten in overleg met de klager en de administratie. Het is daarom niet mogelijk om een persoon te vertegenwoordigen die niet erkend wil worden.
Met welke klachten kan ik bij de Ombudsman resp. Ombudsvrouw terecht?
De ombdusman onderzoekt klachten over de werking van een administratie van de Duitstalige Gemeenschap, van een lokale administratie of een inrichting, die namens de Duitstalige gemeenschap een opdracht uitvoert. Klachten die bestemd zijn voor andere ombudsmannen - bijvoorbeeld die van de federale overheid, het Waalse Gewest of de autonome economische overheidsbedrijven (NMBS, De Post, ...) - worden doorgezonden. Hij behandelt klachten over alle feiten en gedragingen van de administratie waarvan de burger meent dat ze onbehoorlijk zijn. Ook het niet-handelen van de overheid kan worden aangeklaagd, zoals bijvoorbeeld de weigering om een gerechtelijke beslissing uit te voeren.
De ombdusman onderzoekt klachten over de werking van een administratie van de Duitstalige Gemeenschap, van een lokale administratie of een inrichting, die namens de Duitstalige gemeenschap een opdracht uitvoert. Klachten die bestemd zijn voor andere ombudsmannen - bijvoorbeeld die van de federale overheid, het Waalse Gewest of de autonome economische overheidsbedrijven (NMBS, De Post, ...) - worden doorgezonden. Hij behandelt klachten over alle feiten en gedragingen van de administratie waarvan de burger meent dat ze onbehoorlijk zijn. Ook het niet-handelen van de overheid kan worden aangeklaagd, zoals bijvoorbeeld de weigering om een gerechtelijke beslissing uit te voeren.
Kan ik mijn klacht rechtstreeks bij de ombudsman indienen?
Nee. Voordat je een klacht kunt indienen bij de ombudspersoon, moet je eerst contact opnemen met de betrokken administratie of organisatie en proberen het probleem op te lossen.
Nee. Voordat je een klacht kunt indienen bij de ombudspersoon, moet je eerst contact opnemen met de betrokken administratie of organisatie en proberen het probleem op te lossen.
Hoe dien ik mijn klacht in?
Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk (per brief, email of het uitvullen an een online-formulier) worden meegedeeld. De tussenkomst van de ombudsvrouw is gratis. De klacht van een rechtspersoon of een niet-rechtsbekwame vereniging wordt door een correct gemachtigde natuurlijke persoon ingediend.
Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk (per brief, email of het uitvullen an een online-formulier) worden meegedeeld. De tussenkomst van de ombudsvrouw is gratis. De klacht van een rechtspersoon of een niet-rechtsbekwame vereniging wordt door een correct gemachtigde natuurlijke persoon ingediend.
Hoe moet mijn klacht er uitzien?
Wees zo duidelijk en volledig mogelijk! Hoe meer aandacht je hieraan besteedt, hoe sneller je klacht ten gronde kan worden onderzocht. Voeg als bijlage alle documenten die nuttig kunnen zijn voor het goede begrip van je klacht. Stuur nooit originele documenten op!
Wees zo duidelijk en volledig mogelijk! Hoe meer aandacht je hieraan besteedt, hoe sneller je klacht ten gronde kan worden onderzocht. Voeg als bijlage alle documenten die nuttig kunnen zijn voor het goede begrip van je klacht. Stuur nooit originele documenten op!
Kan de ombudsvrouw weigeren om mijn klacht te behandelen?
Ja. De ombudsvrouw kan de behandeling van anonieme klachten weigeren. Dit geldt ook voor klachten die meer dan één jaar na de feiten ingediend werden. Klachten die overduidelijk ongegrond zijn, worden ook niet behandeld. Wanneer de ombudsvrouw weigert om je klacht te behandelen, deelt zij je haar gemotiveerd besluit mee. Als je klacht deel uitmaakt van een gerechtelijke procedure zet de ombudsvrouw haar toets uit.
Ja. De ombudsvrouw kan de behandeling van anonieme klachten weigeren. Dit geldt ook voor klachten die meer dan één jaar na de feiten ingediend werden. Klachten die overduidelijk ongegrond zijn, worden ook niet behandeld. Wanneer de ombudsvrouw weigert om je klacht te behandelen, deelt zij je haar gemotiveerd besluit mee. Als je klacht deel uitmaakt van een gerechtelijke procedure zet de ombudsvrouw haar toets uit.
Zal de ombudsvrouw mijn klacht zelf behandelen?
Ja.
Ja.
Geeft de ombudsvrouw juridisch advies?
Neen. Hij is niet je raadsman, noch deze van de administratie.
Neen. Hij is niet je raadsman, noch deze van de administratie.
Verrekent de ombudsvrouw een honorarium?
Neen. De behandeling van je klacht is gratis. Bovendien kan je haar kosteloos bereiken op het telefoonnummer 0800 987 59.
Neen. De behandeling van je klacht is gratis. Bovendien kan je haar kosteloos bereiken op het telefoonnummer 0800 987 59.
Is de termijn om naar de rechtbank te gaan onderbroken?
Nee. De termijn voor het indienen van een beroep bij de rechtbank loopt door. Er is één uitzondering: de termijn voor het instellen van een beroep tot nietigverklaring bij de Raad van State wordt met ten hoogste vier maanden geschorst.
Nee. De termijn voor het indienen van een beroep bij de rechtbank loopt door. Er is één uitzondering: de termijn voor het instellen van een beroep tot nietigverklaring bij de Raad van State wordt met ten hoogste vier maanden geschorst.