Er worden vijf aanbevelingen gedaan:
1) De toegang van burgers tot hun rechten garanderen en versterken, bijvoorbeeld door het automatisch toekenning van rechten zonder voorafgaand aanvraag of door de veralgemening van het "Only once -principe
2) De toegankelijkheid van diensten en bedrijven garanderen, bijvoorbeeld door de ondersteuning te veralgemenen voor mensen die moeilijkheden ondervinden bij het gebruik van digitale administratieve procedures, of door fysieke toegangsplaatsen te behouden, ook in plattelandsgebieden
3) De toegang tot internet als een essentiële behoefte garanderen, bijvoorbeeld door specifieke regels vast te stellen voor minimale toegang tot kwalitatief en betaalbaar internet.
4) Een ombudsfunctie op elk bestuursniveau garanderen, ook op het niveau van de gemeenten en de OCMW's
5) Het statuut en de onafhankelijkheid van ombudsmannen garanderen, bijvoorbeeld door in de Grondwet het recht in te schrijven om een beroep te doen op een ombudsman die onafhankelijk is van de administratie of het bedrijf waartegen de burger klacht wenst in te dienen.
De ombudspersoon van de Duitstalige Gemeenschap van België
Een bemiddelaar tussen de burger en de overheid
De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
De ombudspersoon treedt bemiddelend op bij een klacht tegen een beslissing of een aanpak
De Ombudspersoon is niet verantwoordelijk voor deze klachten
- bij klachten die de federale, regionale of buitenlandse autoriteiten
- Over ziekenhuizen
- de autonome economische overheidsbedrijven (NMBS, De Post, ...) aangaan.
- in particuliere geschillen.
Wie kan een klacht indienen?
- elke burger
- elk bedrijf
- elke vereniging
Ben je nog niet zeker wie daadwerkelijk uw klacht onderzoeken kan?
de ombudspersoon
![M9L1PK](/image/symbol/people.png)
![6WACKR](/image/symbol/shake.png)
![872BWV](/image/symbol/bridge.png)